Pienennä Alzheimerin riskiä luonnollisesti

14.3.2016

Tällä viikolla vietetään vuosittaista, maailmanlaajuista Aivoviikkoa (Brain Awareness Week). Tiesitkö, että maailmassa joku sairastuu dementiaan joka kolmas sekunti? Luit oikein, joka kolmas sekunti. Kyse on siis erittäin merkittävästä terveysongelmasta sekä myös sosiaalisesta ongelmasta, yhteiskunnalle aiheutuvista kustannuksista puhumattakaan.

Alzheimerin tauti on yleisin dementiaa aiheuttava sairaus. Se on funktionaalisen lääketieteen käsityksen mukaan tulehdussairaus, jossa insuliinin kohoamisella on suuri merkitys. Alzheimerin tautia kuvataankin jo tyypin 3 diabeteksena. Diabeetikoilla on kohonnut riski sairastua tautiin, myös sydän- ja verisuonisairaudet ovat itsenäinen riskitekijä taudin kehittymisessä. Liian korkea verenpaine ja kohonnut kolesteroli keski-iässä ovat hälytysmerkkejä sydämen ja verisuonien lisäksi aivojen toimintakyvyn heikkenemisestä.

Elimistön tulehdusta lisäävät mm. teollisten rasvojen ja runsaan punaisen lihan syömisen seurauksena vääristynyt rasvahappojen suhde. Jos ruokavaliosta puuttuvat samalla hyvät rasvat kuten kalaöljy sekä kasviksista ja marjoista saatavat antioksidantit, tulehdusta edistävien sytokiinien muodostus elimistössä lisääntyy, samoin kuin vapaiden radikaalien aiheuttama hapetusstressi.

Alzheimerin tautiin sairastuneilla on havaittu olevan puutoksia monista aivojen hyvinvointia lisäävistä vitamiineista ja hivenaineista. Erityisesti D-vitamiinin puute lisää aivojen tylsistymisen riskiä ja edistää inflammaation lisääntymistä. On myös huomioitava, että monet lääkkeet voivat varastaa aivojen käyttöön tarkoitettuja tärkeitä ravintoaineita kuten B-vitamiineja ja Q10 ja edistää siten hapetusstressin lisääntymistä. Tuoreiden tutkimusten mukaan pieni veren Q10 pitoisuus liittyy suurentuneeseen dementiariskiin, Q10 myös ehkäisee beeta-amyloidipaakkujen kertymistä aivoihin.

Alzheimerin tauti ei suinkaan kehity hetkessä vaan sen kehittyminen alkaa hiljalleen, jopa vuosikymmeniä ennen varsinaisen sairauden puhkeamista. Siksi nuorenkaan ihmisen ei kannata ohittaa aivojen terveyteen liittyviä vinkkejä. Samoin huonon perimän omaavan ihmisen on tehtävä fiksuja elämäntapaan liittyviä valintoja kaikissa elämänvaiheissa.

·       Syö luonnollista, käsittelemätöntä luomuruokaa

·       vältä sokeria ja nopeasti sokeriksi muuttuvia valkoisia viljatuotteita

·       käytä vain täysjyväviljatuotteita

·       syö marjoja, kasviksia ja juureksia monipuolisesti

·       syö rasvaista kalaa, käytä kalaöljyä ja kylmäpuristettua luomuoliiviöljyä

·       käytä monipuolisesti erilaisia pähkinöitä ja siemeniä sekä palkokasveja

·       huolehdi riittävästä unesta ja liikunnasta

·       muista myös, että sosiaalinen kanssakäyminen on erittäin tärkeää aivojen hyvinvoinnille

Jos koit aiheen omaksesi ja haluat keskustella omasta tai läheisesi tilanteesta tarkemmin, ota rohkeasti yhteyttä!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s